SPENSERS

Фото Назад
  • Експертна думка
  • 16-04-2021

Скасувати не можна залишити

foreword

27 березня 2021 року Президент України Володимир Зеленський Указом № 124/2021 “Про деякі питання забезпечення національної безпеки України” скасував укази Президента України про призначення Олександра Тупицького та Олександра Касмініна суддями Конституційного Суду України. В обґрунтування зазначеного Указу Президент послався на Закон України “Про національну безпеку України” та заяву Верховної Ради України у зв’язку із сьомою річницею початку Євромайдану та подій Революції Гідності як підстави для постановлення цього Указу.

Також окремо наголошено, що метою цього Указу Президента є гарантування додержання Конституції України, прав і свобод людини та громадянина, забезпечення державної незалежності й національної безпеки.

Проте варто зазначити, що відповідно до статті 153 Конституції України порядок організації та
діяльності Конституційного Суду України, а також статус суддів цього Суду визначено Конституцією
України. Частиною 1 статті 149 1 Конституції України встановлено такі підстави припинення
повноважень судді Конституційного Суду України:

Відповідно до частини 2 статті 149 1 Конституції України суддю Конституційного Суду України може бути звільнено з посади в разі:

Перелік підстав для припинення повноважень або звільнення судді Конституційного Суду України є вичерпним. Повноваження судді припиняються, а звільнення з посади можливе лише за умови настання певної події або за фактичних обставин, підтверджених відповідним актом. Згідно із частиною 3 статті 149 1 Конституції України рішення про звільнення з посади судді Конституційного Суду України ухвалює сам Конституційний Суд України щонайменше двома третинами від його конституційного складу. Інших органів, які могли б ухвалити це рішення, Конституцією України не передбачено. Цю процедуру обумовлено захистом незалежності Конституційного Суду і його суддів, що буде неминуче підірвано, якщо органи державної влади, не передбачені Конституцією України, посилаючись де-факто на політичну необхідність, ухвалюватимуть нормативні акти, результатом яких стане звільнення суддів Конституційного Суду України. Такі дії не відповідатимуть вимогам статті 149 Конституції України в частині незалежності суддів Конституційного Суду України, а також статті 149 1 Конституції України. Крім того, Указ Президента про призначення на посаду є актом індивідуальної дії, а отже дія такого Указу вичерпується його виконанням, як це передбачено пунктом 19 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України. Тому скасовувати їх Президент не має права.

Відповідно до частини 2 статті 266 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративні справи щодо законності (крім конституційності) указів Президента України розглядає в порядку спрощеного позовного провадження Верховний Суд у складі колегії Касаційного адміністративного суду не менше ніж із п’яти суддів. Згідно із частиною 2 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб’єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.

Верховний Суд повідомив, що судді Конституційного Суду України, чиє призначення на посади було скасовано Указом Президента № 124/2021, оскаржили його до Верховного Суду.

29 березня 2021 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшов позов, у якому позивач оскаржує Указ Президента України “Про деякі питання забезпечення національної безпеки України” від 27.03.2021 р. № 124/2021 у частині скасування Указу Президента України від 14.05.2013 р. № 256/2013 про призначення позивача суддею Конституційного Суду України. Того самого дня надійшов позов щодо оскарження Указу Президента України “Про деякі питання забезпечення національної безпеки України” від 27.03.2021 р. № 124/2021 у частині скасування Указу Президента України від 17.09.2013 р. № 513/2013 про призначення позивача суддею Конституційного Суду України.

Згідно із частиною 4 статті 266 Кодексу адміністративного судочинства України Верховний Суд за наслідками розгляду адміністративних справ, визначених частиною 2 цієї статті, може визнати Указ Президента України протиправним і нечинним повністю або в окремій його частині. Частиною 5 статті 266 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судом апеляційної інстанції у справах, визначених частиною 2 цієї статті, є Велика Палата Верховного Суду. Строк апеляційного оскарження рішення Верховного Суду в такій справі становить тридцять днів, а постановленої ним ухвали – п’ятнадцять днів. У разі подання апеляційної скарги судове рішення Верховного Суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.

Як бачимо, крапку в питанні законності згаданого Указу Президента здатен поставити лише Верховний Суд. Саме від нього й залежатиме, що надалі переважатиме в нашій державі – принцип законності чи політичної доцільності.

Recent News

VIEW ALL NEWS