Expert

Фото Назад
  • Експертна думка
  • 22-04-2021

Медіація у вирішенні трудових спорів

foreword

Найефективніший спосіб вирішення конфліктів (зокрема, тих, що виникли через карантин) з працівниками – це переговори. Новий час вимагає нових рішень, і одним із таких рішень є медіація

Наразі у столиці діє режим червоного рівня епідемічної небезпеки, та запроваджені посилені карантинні заходи, зокрема, заборонена робота закладів громадського харчування, спортивних залів, кінотеатрів, продаж більшості категорій непродовольчих товарів, а суттєво обмежена можливість користування надземним громадським транспортом і метро, оскільки пускають туди лише за спеціальними перепустками. Подібні обмеження введені також органами місцевого самоврядування майже по всій території України. Запроваджені жорсткі заходи позначились на роботі всіх без винятку компаній, установ, організацій, незалежно від того, чи підпадає їх діяльність під пряму заборону. У зв’язку з чим виникло безліч питань щодо організації роботи під час карантину, взаємодії з працівниками та можливості отримання допомоги від держави.

Законодавець уже спробував врегулювати деякі з них, що знайшло своє відображення у:

якими, серед іншого, запроваджено режим дистанційної (надомної) роботи, гнучкий графік, порядок оплати праці під час простою, можливість отримання відпустки без збереження заробітної плати на весь час обмежувальних заходів.

Крім того, в України вже 7 років здійснює свою діяльністю Національна асоціація медіаторів України.

У Законі № 1213 виділено дистанційну та надомну роботу як окремі форми організації праці, між яким існують суттєві відмінності. Зокрема, відрізняється місце виконання роботи: самостійно визначене працівником (при дистанційній роботі) та місце проживання працівника або інше приміщення, в якому є все необхідне для виконання роботи (при надомній роботі). Дистанційна робота передбачає гнучкий робочий графік, на працівника не поширюються правила трудового розпорядку, якщо інше не визначено трудовим договором. Проте у випадку надомної роботи на працівника такі правила поширюються, якщо інше не визначено трудовим договором. Тривалість робочого часу не можу перевищувати норм, встановлених КЗпП, і має складати не більше 40 годин на тиждень. Цікавим є те, що забезпечення безпечних умов праці при надомній роботі покладається на роботодавця. При цьому до дистанційної роботи такої вимоги Законом № 1213 не висувається. У випадку надомної роботи Закон вимагає від роботодавця забезпечення працівника усім необхідним для виконання його роботи, а при дистанційній роботі забезпечення працівників необхідними для виконання роботи обладнанням та засобами визначається трудовим договором. Відповідно до Закону № 1213 працівникам надається право поєднувати дистанційну роботу та роботу на підприємстві, а також період вільного часу для відпочинку.

Такі зміни є позитивними та відповідають вимогам сьогодення, оскільки КЗпП явно застарів і часто не відображає відносин, які реально складаються між роботодавцем та працівником. Проте, не дуже зрозуміло, яким чином вони здатні допомогти роботодавцеві у скрутній економічній ситуації, спричиненій локдауном, коли йдеться не про те, щоб надати співробітникам можливість працювати віддалено (нерідко такої змоги взагалі немає), а про спробу врятувати існування бізнесу. Законом № 1358 передбачено надання одноразової допомоги фізичним особам – підприємцям і найманим працівникам. Однак, коло осіб, які мають право на таку допомогу, є дуже обмеженим, і охоплює переважно сфери послуг, хоча карантинні заходи негативно вплинули майже на увесь бізнес.

Тому непоодинокими є випадки, коли роботодавці розглядають скорочення персоналу як варіант оптимізації витрат. Одразу зауважимо, що законодавством не передбачено нових підстав для звільнення працівників, а раніше встановлена процедура звільнення у зв’язку зі скороченням штату є довготривалою і вимагає дотримання ряду вимог.

Роботодавець зобов’язаний персонально попередити працівника не пізніше ніж за два місяці до запланованого звільнення (ч. 1 ст. 49-2 КЗпП) за встановленою формою. Одночасно з попередженням роботодавець зобов’язаний запропонувати працівнику вакансії, які були на день попередження про звільнення, а також вакансії, які з’являються протягом 2 місяців і які відповідають його професії та кваліфікації (рівнозначні нинішній посаді або нижчі). Тільки якщо неможливо перевести працівників за його згодою на іншу посаду — звільнення є допустимим.

Якщо звільнення відбувається на підставі скорочення, то працівникові виплачується вихідна допомога у розмірі не менше середнього місячного заробітку (ст. 44 КЗпП).

Працівник має право звернутись до суду у випадку порушення роботодавцем процедури звільнення й вимагати відновлення на роботі з оплатою часу вимушеного прогулу.

Проте, найефективніший спосіб вирішення конфліктів (зокрема, тих, що виникли через карантин) з працівниками – це переговори. Новий час вимагає нових рішень, і одним із таких рішень є медіація.

Медіація проводиться за взаємною згодою сторін відповідно до принципів добровільності, конфіденційності, незалежності та нейтральності. Медіатор (посередник) допомагає сторонам конфлікту налагодити процес комунікації, проаналізувати конфліктну ситуацію так, щоб вони самі знайшли взаємовигідне вирішення, прийнятне для всіх сторін спору. Не тисніть на своїх працівників, користуйтеся медіацією, і разом ми переможемо кризу.

Медіація виникла у Сполучених Штатах Америки майже століття тому у дуже непростий період, що згодом отримав назву «Велика Депресія», як ефективний спосіб покласти край нескінченним трудовим спорам і масштабним довготривалим страйкам. Канада, Велика Британія, Австралія, Нова Зеландія, досить швидко перейняли американський досвід і впровадили аналогічні інститути альтернативного вирішення конфліктів.

Пропонуємо розглянути медіацію скрізь призму порівняння із вирішенням спору у суді, виділяючи наступні переваги:

Наразі медіація розповсюджена у більшості країн світу. В 2008 і 2013 роках Європейський Союз прийняв директиви медіації в цивільних та господарських справах, та альтернативного вирішення спорів в сфері споживання. Медіація зарекомендувала себе як ефективний спосіб вирішення спорів в більшості країн світу та поступово охоплює всі сфери життя людини. Шляхом медіації вирішуються конфлікти практично у всіх сферах життя, а період карантину став хорошим поштовхом для того, щоб медіація ще більш занурилась і у правовідносини. Особливо враховуючи, що суди по всьому світу працюють не належним чином, а конфлікти якимось чином регулювати потрібно.

Що стосується України, то за останній місяць відносини між працівником та роботодавцем зазнали більших змін ніж за останні 10 років. Наразі українське трудове законодавство в більшій мірі захищає права працівників. Однак, в таких складних умовах працівникам також необхідно проявити розуміння та лояльність до роботодавців та об’єднати зусилля для подолання кризи і досягнення спільної мети.

Recent News

VIEW ALL NEWS